بسم الله الرحمن الرحیم

دانش عمیق برای شادی عمیق

بسم الله الرحمن الرحیم

دانش عمیق برای شادی عمیق

شادی مسئله مهمی است که مورد خواست همه است. همه ما می‌خواهیم شاد باشیم؛ حالا فرض کنید کسی از شما می پرسد: شاد باشیم یا نه؟ شما می‌گویید خب بله! می‌پرسد: بدون هیچ قید و بند و چهارچوبی؟ شما قطعاً می گویید نه! چون اگر گفتید بله، او می تواند یک سیلی محکم به شما بزند و قهقه بخندد چون خوشش می آید! پس شادی بدون قید و بند معنا ندارد. شادی یک سری «بایدها و نبایدها» دارد. ما به این بایدها و نبایدها می گوییم: فقه شادی.

فقه یعنی دانش عمیق. در واقع هر کلمه ای فقه مربوط به خودش را دارد و اگر کسی می خواهد از آن کلمه به خوبی بهره مند شود باید با فقه آن آشنا شود. مثلاً کلمه آزادی؛ «آزادی» خوب است یا بد؟ بله؛ آزادی مطلق؟ نخیر! آن آزادی ای خوب است باعث ظلم و ضرر و پشیمانی نشود.

چگونه به فقه شادی دست پیدا کنیم؟

خداوند تمام علوم را در لغات قرار داده است. «فرهنگ لغت حق»، که در واقع فرهنگ معانی است، دانش یگانه و بی‌نظیری را در خود جای داده است. اما لغات کدام زبان؟ زبان قرآن یعنی ادبیات عربی الهی. در این ادبیات، حرف‌های هر لغت بر مبنای علم چیده شده، و کنار هم قرار گرفته و یک کلمه را تشکیل داده است. ادبیات عربی، ادبیات علمی است! زبان حضرت آدم، زبان امام زمان(عج) و مردم زمان امام زمان، زبان مردم در بهشت و جهنم، چیست؟ همین زبان خداوند یعنی زبان علمی عربی است.

برای دست پیدا کردن به فقه شادی، ابتدا لازم است کلمات مربوط به این موضوع، مترادف ها و متضادها را در فرهنگ لغت قرآنی بیابیم و بررسی کنیم. کلماتی مثل شعف، سرور، فرح، نضره، نشاط، ضحک و ضد آنها و کلمات مرتبط مثل امنیت و…

کلمات و معانی مخلوق خداوند هستند و هر کدام شخصیتی دارند. مثلاً در روایات داریم در روز قیامت سرور در هیبت یک انسان جلوی فرد ظاهر می شود و او را بی اندازه خوشحال می کند. فرد می پرسد تو کیستی؟ او می گوید: من همان معنایی هستم که تو در دنیا، در دل مؤمنین ایجاد کردی. حالا دیگر من در تمام لحظه ها با تو هستم.

ابزار تامین کننده فقه شادی و غم

ابزار تأمین کننده و تبیین «فقه شادی» را ازکجا می‌توانیم به دست بیاوریم؟ از قرآن کریم، و بعد سخنان معصومین(ع). در حقیقت این همه آیات و روایات اصلاً برای این است که ما به علم تأمین شادیِ کاملِ دائم دست پیدا کنیم! قرآن، کتاب احکام شادی و غم است و اهل البیت(ع) عالم‌های حقیقیِ فقه شادی و غم هستند. خداوند کمال «علم شادی و غم» را در قرآن قرار داده است. اگر ما با قرآن انس بگیریم و توجه روزافزون به آن داشته باشیم در آن غور کنیم، این کتاب خودش را به ما معرفی می کند. انس هر چه بیشتر با قرآن باعث فهم عمیق تر احادیث می شود.

چقدر شادی؟ کم یا زیاد؟

ما انسان ها خواهان شادی کامل دائم هستیم. اما یک سوال. آیا شما حاضرید در همین دنیای مادی برای رسیدن به یک شادی بزرگتر از یک شادی کوچکتر صرفنظر کنید؟ انسان عاقل پاسخ می دهد بله! حالا فرض کنید قرار است صد سال در این دنیا زندگی کنیم و بعد به دنیای دیگری برویم که در آنجا یک عمر بی انتها داریم. آدم عاقل برای مسئله شادی دائم و آخرتی بی‌انتها، از همین جا حساب باز می کند! و اگر لازم باشد بین شادی محدود در این دنیا و شادی بی انتهای آن دنیا یکی را انتخاب کند، قطعاً شادی بی انتها را ترجیح می دهد. قرآن به این آدم عاقل می گوید: متقی! انسان باتقوا؛ یعنی کسی که قدرت خودنگهداری دارد تا به جای شادی موقتی به شادی کامل دائم برسد.

عقل انسان می‌گوید غم بد است؛ در عین حال عقل حکم می کند که یک غم محدود را تحمل کنیم تا مبتلا به غم بی‌انتهای عظیمی نشویم. انسان های عاقل در همین دنیا در هر زمینه ای، برای غم کوچک صبر می کنند تا شادی های بیشتر را از دست ندهند.

تمام انسان ها در تمام جهان، هر تصمیم فردی و اجتماعی که می گیرند برای شادی بیشتر است. اما این طلب شادی، به محدوده ذهنی  و افق نگاه شان وابسته است. ما آرمانشهری‌ها یعنی ما مردم معتقد به خدا و آخرت و  اهل‌البیت(ع)، خواهان شادی کامل دائم برای جامعه انقلابی اسلامی‌مان هستیم و به همین جهت در کارگروه نشاط، دانش بهره مندی از بالاترین حد شادی و نشاط را دنبال می کنیم. یعنی شادی در چهارچوب احکام خداوند تبارک و تعالی که شادی صحیح و هر چه کاملتر، هر چه بیشتر، و هر چه باقی‌تر است.

این کارگروه می خواهد هیچ خانمی، هیچ آقایی، هیچ بچه‌ای، نباشد که الآن غم داشته باشد! آیا شما اهمیت مسرور کردن همسر و فرزند و سایرین را می دانید؟ ایجاد سرور در دل مؤمنین، لبخند رضایت بر لبان امام زمان(عج) و رهبر عزیزمان خواهد آورد. در مقابل طاغوت ملعون می خواهد مردم همواره گرفتار و بیمار و مغموم باشند!

ادامه دارد…

اشتراک گذاری:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
WhatsApp
Telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط:

چه کسانی آیه یأس می‌خوانند؟!

اسلام محفوظ است،اسلام قدرتمند است،اسلام پیروز است… ♨️ چه کسانی آیه یأس می‌خوانند؟! https://armanshahrmahdavi.ir/wp-content/uploads/2024/04/اسلام.mp4