بسم الله الرحمن الرحیم

۱- بدون توحید، خانواده بی خانواده!

بسم الله الرحمن الرحیم

مقدمه

نگاهی به آمارها در مورد ازدواج، طلاق، فرزندآوری و سایر مسایل مربوط به خانواده نشان می دهد که وضعیت فعلی دنیا و حتی کشور اسلامی ما، نه تنها وضعیت مطلوبی نیست بلکه در بعضی موارد به نقاط بحرانی رسیده است. این روزها، تعداد بالایی از خانواده ها، خانواده آتش هستند! پدر، آتش است؛ مادر آتش است و چنین والدینی معمولاً فرزندشان هم آتش است. معیارهای اشتباه برای انتخاب، مشاوره های غلط، دخالت ناآگاهانه اطرافیان، تصمیم های عجولانه، نادانی و جهل به راه حل های ساده و زودبازده و… هم این آتش را شعله ورتر کرده است.

ما در کارگروه خانواده معتقدیم تشکیل خانواده فقط و فقط بر اساس «توحید من» موفق خواهد بود و بدون در نظر گرفتن این مبنا، اگر امروز حرفی از طلاق نیست، فردا حتماً هست! بنابراین ما در تلاشیم که ابتدا «مبانی تشکیل خانواده توحیدمحور» را بشناسیم و بشناسانیم و سپس به مرحله اجرا درآوریم.

توحید من یعنی…

«توحید من» یعنی یک من بیشتر وجود ندارد و او خداست. پس ما «من»های مستقل از خدا نیستیم و همه با هم یگانه ایم. نتیجه این یگانگی ما، می شود: «تو خودمی». حالا که تو خودم هستی، من حتما به تو خوبی خواهم کرد و هرگز به تو بدی نخواهم کرد. راه خوشبختی فردی و خانوادگی و اجتماعی، فهم همین موضوع ساده است! اما انسان ها از آن غفلت کرده اند و توهم «من هستم» باعث بروز انواع خرابکاری ها و بدبختی ها در طول تاریخ بشر شده است.

خداوند به ما گفته است: «تو هرگز نمی توانی و محال است که یک «من» باشی ولی خدایی و الوهیّت نکنی!»؛ یک «منِ پدر» خودش را خدای خانواده می داند و بقیه را مطیع خودش می خواهد. یک «منِ مادر» هم همینطور؛ و تعارض بین خداها!! خانواده را متلاشی خواهد کرد.

برای ساختن یک خانواده موفق، ما باید تمرین کنیم تا باورمان نسبت به اینکه «من چه هستم و چه نیستم» اصلاح شود و باور صحیح جدید در ما تثبیت و عادت شود و استمرار یابد و سپس با این باور و نگاه جدی «رابطه انسانی مان را اصلاح کنیم» و از این طریق زندگی حقیقی را تازه از نو آغاز کنیم!

بدون نگاه توحیدی، فقط «بدها» متولد می شود و بعد این بدها با هم ازدواج می کنند و خانواده بد تشکیل می دهند و بدهای دیگری را به دنیا می آورند! و خداوند به این بدها فقط وعده عذاب و هلاکت داده است. خداوند هرگز نخواسته است که ما به هر قیمتی خانواده تشکیل بدهیم تا نسل حفظ شود. بلکه اصل بر ایجاد خانواده های خوب است. خانواده ای که هم در آخرت مورد توجه و رحمت خدا باشد و هم در دنیا مشمول برکات قرار بگیرد و نسل مؤمن و موحد متولد کند.

چطور پیش خواهیم رفت؟

تشکیل خانواده های بهشتی و تغییر وضعیت نامطلوب خانواده های فعلی، نیازمند علم دقیقی است که آن را از دو منبع می توان دریافت کرد.

منبع اول «علم لغات» است که دریای بیکرانی از علم را در اختیار انسان قرار می دهد! امروزه هنوز جامعه بشری به عظمت این علم و میزان کاربردی بودن آن برای حل انواع و اقسام مشکلات پی نبرده است و قطعاً روزی خواهد رسید که چاره ای جز پناه بردن به این علم مشکل گشا، برای انسان باقی نخواهد ماند! البته منظور از لغات، «کلمات رایج در زبان های من درآوردی بشری» نیست! خداوند همزمان با خلق معانی، کلمات را نیز خلق کرد و در هر کدام علمی را قرار داد. برای دستیابی به این لغات باید به سراغ قرآن و احادیث برویم. بنابراین کارگروه خانواده، «پژوهشکده قرآن و حدیث» را تأسیس نموده است.

البته منبع دومی هم برای رسیدن به علم وجود دارد! و آن اندیشیدن است. البته اندیشیدن با مبنای «توحید من»! به راحتی قابل اثبات است که همه انسان ها، حتی یک کافر، چه بداند و چه نداند، به «توحید من» معتقد است و هر جا و هر لحظه بر این اساس زندگی و فعالیتش را تنظیم می کند! و اگر فقط یک ساعت، خوب فکر کند، به حقیقت دست پیدا خواهد کرد. بنابراین در این کارگروه، «اندیشکده توحید من» شروع به فعالیت نموده است.

حرف آخر

کارگروه خانواده در مرکز آرمانشهر مهدوی، با هدف نهایی «ایجاد خانواده های  آرمانی» و «تربیت نسل موحد» در راستای خدمت به انقلاب اسلامی، دو برنامه کلی را دنبال می کند: ۱- تبیین اصول ایجاد و تثبیت خانواده توحیدمبنا و تبدیل خانواده های آتش به خانواده بهشتی ۲- ارائه طرح های اجرایی دقیق و علمی در جهت بهبود وضعیت خانواده در جامعه. بنابراین معاونت زوجین، معاونت فرزندان (و مهد ادب)، و معاونت سالمندان و سایر بستگان، فعالیت خود را آغاز کرده اند.

با ما همراه باشید…


برای خواندن قسمت بعدی کلیک کنید

اشتراک گذاری:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
WhatsApp
Telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط:

چه کسانی آیه یأس می‌خوانند؟!

اسلام محفوظ است،اسلام قدرتمند است،اسلام پیروز است… ♨️ چه کسانی آیه یأس می‌خوانند؟! https://armanshahrmahdavi.ir/wp-content/uploads/2024/04/اسلام.mp4