بسم الله الرحمن الرحیم
آرزوی همه انسان ها را می توان در دو کلمه خلاصه کرد! «داشتنِ بهترین، برای همیشه»! که این «همیشه» یعنی تا ابد! همه آدمها می خواهند که بهترین چیزها را داشته باشند و در یک عمر جاودانه از آنها لذت ببرند. خدا هم دقیقاً همین را برای همه ما آدم ها خواسته است. آن هم نه در دنیایی دیگر، بلکه در همین دنیا! راه آسان و نزدیکش را هم نشان مان داده است: «شورا»! البته نه هر شورایی! شورا و مشورت، یک موضوع منطقی است که همه دنیا آن را قبول دارند و برای سود بیشتر و ضرر کمتر به کار می گیرند. حتی شیطان هم برای رسیدن به آنچه که می خواهد از شورا کمک می گیرد. اما شورا فقط در صورتی باعث سود بردن حقیقی و ضرر نکردن می شود که بر یک مبنای صحیح باشد و آن مبنا «توحید من» است.
ما در کارگروه شورا دست به دست هم داده ایم تا بر مبنای صحیح «توحید من»، اولاً معنای صحیح شورا و مشاوره را دریابیم و به دیگران منتقل کنیم و ثانیاً آن را به مرحله اجرا برسانیم. این کارگروه در حقیقت، پاسدارِ مقرر بودنِ «امرهم شورا بینهم» در جامعه مان است!
توحید من چیست؟
«توحید من» یعنی یک من بیشتر وجود ندارد و او خداست. پس ما «من»های مستقل از خدا نیستیم و همه با هم یگانه ایم. نتیجه این یگانگی ما، می شود: «تو خودمی». حالا که تو خودم هستی، سود تو سود خودم است و ضرر تو، ضرر خودم! پس حتما برای سود رساندن به تو که خودم هستی، تلاش خواهم کرد.
همه آدم ها می خواهند «بهترین را برای همیشه داشته باشند». قرآن راه رسیدن به «خیر ابقی» یعنی همان «بهترینِ همیشگی و جاودانه»، را در یک عبارت کوتاه بیان می‌کند: «و امرهم شورا بینهم»! همین سه کلمه، آنقدر مفهوم عمیقی دارد که می توان گفت تمام حقایق را بیان می کند. این کلمات دارند به «حقیقت توحید» اشاره می کنند.
«امرهم شورا بینهم» یک اصل قطعی است که بر همه امور و مسائل اجتماعی احاطه دارد. هیچ امری نیست مگر اینکه به شورا بر می گردد! شورا آنقدر مهم است که خدا به پیامبر معصوم دستور می دهد: شاورهم فی الامر! این یک تعارف نیست. واقعاً پیامبر(ص) موظف شده است که با مردم مشورت کند. البته نه برای یک «تصمیم شورایی»!
بلکه برای «ساختن تصمیم». شورا یک نکته مهم دارد و آن این است که از شورا باید انگشت اشاره به توحید ایجاد شود. اما چطور؟
فرض کنید همه ما به یک اندازه دانش داشته باشیم. در این صورت قطعا بین ما «یک رائی» و «یگانگی نظر» وجود خواهد داشت. وقتی افراد «توحید من»، «یگانگی ما» و «تو خودمی» را باور کنند، به یگانگی فکر و رأی و عمل می رسند! و اینجا شورا فقط یک وظیفه دارد: حفاظت از یگانگی و یک رأیی! اصلاً شورا برای رسیدن به «آن یکِ صحیح» است. پس خود جمله «امرهم شورا بینهم» مفهومش «توحید من» است و کسانی که قائل به «امرهم شورا بینهم» هستند، در نهایت نظرشان همان نظر خداست! این آیه، برای یکی سازی رأی و عمل ما با رأی و عمل خداست.
مشاوره…
یکی از موضوعات مهم زیرمجموعه بحث شورا، «مشاوره» است. اهمیت موضوع در این است که از مشاوره صحیح، منفعت بسیاری حاصل می شود و از مشاوره غلط، بدبختی و خسارت روزافزون. خداوند از طرفی ما را به مشاوره دعوت می کند و از طرف دیگر از مشاوره غلط شدیداً منع می کند. فقط و فقط مشاوره توحیدمبنا میتواند فرد را به کمال منفعت برساند. با نگاه «توحید من»، مشاور معتقد است که «مشاوره جو، خودم است»! و برای سودرساندن به او نهایت تلاش را خواهد کرد. این مشاور هم امین و صالح است و هم از دانش لازم برخوردار است.
جامعه به «مرکز مشاوره» نیاز دارد و کارگروه شورا، نه تنها آماده پاسخگویی به درخواست مشاوره اعضای جامعه آرمانی است، بلکه مصداق «طبیب دوار بطبه» است که با نظارت و مراقبت، نیازهای افراد به مشاوره را شناسایی و برطرف می کند.
از کجا باید شروع کرد؟
یک غفلت عظیم تاریخی، مردم دنیا را از آنچه به آنها سود می رساند دور کرده و آنها را به چیزهایی مشغول کرده که فقط ضرر می رسانند! در این بین، تعاریف انسان ها از کلمات هم دستخوش تغییر شده و تعریف درست کلمات از جمله کلمه شورا را نمی دانند. بنابراین پیش از هر کاری باید با همان مبنای اصلی یعنی با «توحید من»، این کلمه و کلمات مرتبط بازتعریفی شوند تا تعاریفِ درست آنها، مثل یک تابلوهای راهنما، ما را به مقصد یعنی به «خیر ابقی» برسانند. اما منظور از کلمات، این عبارات من در آوردی آدم ها نیست! خداوند هنگام خلق معانی، کلمات را هم خلق کرد و آن ها را در زبان عربی الهی قرار داد.
علم لغات، دانشی گسترده و غنی است که بدون آن دست یافتن به علم حقیقی ممکن نیست! و این علم در منبع عظیم آیات و روایات مثل یک گنج پنهان است. کارگروه شورا برای رسیدن به آن گنج و بازتعریفی لغات مربوط به شورا «پژوهشکده قرآن و حدیث» را بنیان نهاده است.
در زبان عربی برای کلمه شورا معانی مختلفی ذکر شده است: شورا به معنی تفویض کردن امر (برای اینکه انفرادی عمل نشود)؛ شورا به معنی لباس (که هم پوشاننده معایب و موجب حفظ آبروست است و هم باعث زینت!)؛ شورا به معنی اشاره کردن (نتیجه شورا در نهایت قرار است انگشت اشاره ای به حق باشد)؛ و شورا به معنی عسل (که هم شیرین است و هم درمان کننده) و هر کدام ازین معانی دانش عمیقی را در خود نهفته دارد.
اما مسیر دیگری هم برای رسیدن به عمق دانش شورا وجود دارد! و ما به آن دانش انفجاری توحید می گوییم. یعنی اگر فرد بدون دسترسی به قرآن و روایات، تنها برمبنای «توحید من» تفکر کند، این «فکر صحیح» او را دانش مورد نظر خواهد رساند. حتی یک کافر که به دین و قرآن و روایت اعتقادی ندارد، می تواند از این راه به حقیقت برسد! چون که حتی کافر هم به توحید به معنای «فقط یکی» معتقد است! این موضوع جالب در «اندیشکده توحید من» دنبال خواهد شد.
فعالیت های پژوهشکده و اندیشکده کارگروه، در جهت ایجاد «دانشگاه تخصصی شورا مبتنی بر توحید من» و تربیت «دانشمند مدیر» برای اجرایی کردن طرح های مربوطه است.
کارگروه شورا در مرکز آرمانشهر مهدوی، با هدف نهایی «ایجاد شهر شورایی» در راستای خدمت به انقلاب اسلامی، دو برنامه کلی را دنبال می کند: ۱- تلاش برای فهم قضیه شورا و تبیین نقش «توحید من» در صحت و فایده شورا ۲- ارائه طرح های اجرایی دقیق و علمی برای تثبیت این اصل مهم در جامعه. بنابراین معاونت های آموزش، پژوهش، تبلیغات، مشاوره (و تربیت مشاور) در این کارگروه تعریف شده و کارشان را آغاز کرده اند.
با ما همراه باشید…

۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *