برقراری عدالت، بدون قضاوت ممکن است

«عدالت» موضوعی است که همیشه و همه جا مورد توجه جامعه‌ی جهانی بوده است. همه انسان ها در طول تاریخ، با توجه به نوع تفکرشان، از مسئله عدل تعریفی داشته اند و آن را به دیگران منتقل کرده اند و به تناسب ابزارهای در دسترس شان، سعی کرده اند عدل را (با همان تعریف خودشان) اعمال کنند و عمومیت بدهند. اما آیا عدالت محقق شده است؟!

جامعه ای که در آن قسط و عدل با تعریف درست جریان پیدا نکند، بدبخت و خسارت زده است و همه فعالیت های اجتماعی آن به سمت «نارضایتی و بیچارگی در دنیا» و «جهنم در آخرت» است. پس ضرورت دارد که در جامعه افرادی باشند که هم با حقیقت قسط و عدل آشنا باشند و آن را به مردم را تعلیم بدهند، هم قسط و عدل را با ابزارهای لازم محقق کنند.

خداوند با فرستادن پیامبران و نازل کردن کتب الهی، هم راه شناخت این حقیقت عظیم را هموار کرده است و هم ابزارهای لازم را در اختیار انسان ها قرار داده است. اما بی توجهی به این لطف بزرگ خداوند و غفلت از آن، باعث شده است که امروز انسان ها به جای زندگی در «قرن عدل»، گرفتار مردگی در «قرن جور» باشند!

ما در کارگروه قسط و عدل، معتقدیم تا نگاه صحیح توحیدی با تعریف دقیق خودش برقرار نشود، محال است حتی ذره ای عدالت محقق شود. بنابراین در تلاشیم که مفهوم حقیقی عدل را بر مبنای «توحید من» بشناسیم و بشناسانیم و آن را به مرحله اجرا برسانیم.

«توحید من» یعنی چه؟

«توحید من» یعنی یک من بیشتر وجود ندارد و او خداست. پس ما «من»های مستقل از خدا نیستیم. یعنی ما، «منِ خودمان» نیستیم بلکه همگی من های الهی هستیم. اما غفلت مان باعث شده است که فکر کنیم: من منم، تو تویی و خدا هم خداست! این یعنی ما در جای خودمان قرار نگرفته ایم و خدا را هم در جای خودش قرار نداده ایم!! و همین یعنی از بین رفتن عدل. چرا که عدل یعنی «قرار گرفتن هر چیزی سر جای خودش»!

در حقیقت انسان ها به جای شعار «لا اله الا الله»، هر روز و هر لحظه دارند می گویند: «لا اله الا انا»! (خدایی نیست جز خودم) و همین شعار را به صورت عملی در زندگی شان به کار می گیرند که نتیجه اش بروز بداخلاقی ها و فساد روزافزون و برقراری جور به جای عدل و البته تشکیل پرونده های عریض و طویل شکایات در دادگاه ها است!

نقطه مقابل آن نگاه خراب، «تفکر توحید من» است که می گوید: یک من بیشتر نیست. پس ما همه با هم یگانه‌ایم. نتیجه این یگانگی ما، می شود: «تو خودمی».  نفع تو، نفع خودم است و ضرر تو هم، ضرر خودم است! پس تلاش می کنم که تو هرگز ضرر نکنی! در جامعه ای با چنین تفکر پیشرفته ای که خود به خود عدل در آن جاری است، اصلاً نیازی به دستگاه های برقرار کننده عدل و دادگستری و کلانتری و… وجود دارد؟! نه! فقط یک دستگاه لازم است و آن هم دستگاه ذکر است که دائماً «توحید من، یگانگی ما، تو خودمی» را به همه یادآوری کند؛ و این حلقه مفقوده ماجرای برقراری عدل در جوامع انسانی است.

کلمه عدل و کلمه قسط و مأموریت تحقق آن، امر عظیمی است که خداوند در قرآن، آن را بین دو «لا اله الا هو» ذکر کرده است! یعنی شهادت به توحید، لازمه‌اش قیام به قسط است و قیام به قسط، لازمه اش توجه دائم به لا اله الا الله است! کسی که می‌خواهد قائم به قسط باشد، باید قائل به توحید باشد.

انقلاب اسلامی ایران و ایجاد نظام مقدس جمهوری اسلامی برای تحقق عدل است و در نهایت به حکومت عدل امام زمان(عج) خواهد پیوست. «آرمانشهر مهدوی» هم که پدیده ای نشأت گرفته از همین انقلاب الهی است، کاری به جز «شناخت هرچه دقیق‌تر و بهتر حقیقت قسط و عدل» و «اجرایی کردن آن به شکل الگویی در یک جامعه آرمانشهری» ندارد. در واقع کار گروه های جامعه آرمانی، هر یک به گونه ای به دنبال تحقق عدل و قسط در موضوعات مربوط به خودشان هستند و جلوه کارگروه عدل و قسط هستند. و کارگروه عدل با یک دیدگاه همه جانبه، قصد دارد مفهوم کلی «عدل» و مصداق های آن را در جزئیات بررسی و محقق کند و همچنین می خواهد قائم به امر قسط و عدل در تمام موضوعات از خرد تا کلان باشد.

با اندیشکده و پژوهشکده ما آشنا شوید

بدون شک برقراری عدل و قسط، نیازمند علم دقیق آن است. برای دستیابی به چنین علمی از دو ظرفیت می توان بهره جست.

اولاً قرآن و روایات اهل البیت(ع) علم بیکرانی را در اختیار ما قرار داده که به واسطه گستردگی آن، علیرغم تمام تلاش‌های پژوهشگران، بهره برداری بسیار کمی از این گنجینه بی بدیل صورت گرفته است. این کارگروه در تلاش است که قرآن را در زمینه تحقق عدل، عملیاتی کند! استفاده کامل از این دو منبع و کشف «زنجیره لغات» که راه حل معضلات بشری در آنها نهفته است، فقط با نگاه توحیدی امکانپذیر است. بنابراین کارگروه عدل و قسط، پژوهشکده قرآن و حدیث را تأسیس نموده است.

ثانیاً خداوند ظرفیت عظیمی را در هر انسانی قرار داده است که اگر برمبنای «توحید من» اندیشه کند، می تواند به معارف مورد نیاز خود در هر زمینه ای از جمله عدل و قسط دست پیدا کند! به همین دلیل است که دین اسلام به «فکر کردن» اینقدر اهمیت می دهد و آن را با سالها عبادت برابر می داند. تفکر صحیح حتی یک فرد غیرمعتقد به قرآن و روایات را هم به مقصود مورد نظر خداوند می رساند! بنابراین «اندیشکده توحید من» در این کارگروه فعال شده است.

حرف آخر

این کارگروه با هدف نهایی «برقراری عدل و قسط در همه امور خرد و کلان» در راستای خدمت به انقلاب اسلامی، دو برنامه مهم را در دست اقدام دارد: اولاً تبیین «مفهوم حقیقی عدالت با همه ابعادش» و «تفاوت آن با توهم عدالت»! و شناسایی «مصادیق و مدارج عدل و قسط»؛ ثانیاً ارائه خدمات در قالب طرح های اجرایی دقیق و علمی در جهت «برقراری عدالت بدون قضا» و «حسن قضا» با توجه به «توحید من» و «تو خودمی». بنابراین معاونت های آموزش، پژوهش، تبلیغات و جذب نیروی انسانی در این کارگروه به فعالیت مشغولند.

با ما همراه باشید…

۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *